На даний момент 19 гостей на сайті

 

 

Головна Новини || В законодавстві Пенсійна реформа Пенсійна реформа очима економіста

Пенсійна реформа очима економіста

e-mail Друк PDF

Новітня історія пенсійної реформи

Реформування пенсійної системи в Україні розпочалося

ще в далекому 2004-му. Саме тоді набрали чинності Закон України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 р. № 1058-IV (далі – Закон № 1058) та Закон України від 09.07.2003 р. № 1057-IV «Про недержавне пенсійне забезпечення». Вони запровадили трьохрівневу модель пенсійного страхування:

 

перший рівень – солідарна система обов'язкового пенсійного страхування;

другий рівень – накопичувальна система обов'язкового пенсійного страхування;

третій рівень – добровільне недержавне пенсійне страхування.

Донедавна діяли лише перший і третій рівні пенсійного страхування. Закон № 3668 встановив порядок введення в дію другого рівня – накопичувальної системи обов'язкового пенсійного страхування, а заразом підвищив пенсійний вік для жінок, обмежив максимальний розмір пенсії, ввів нові вимоги щодо страхового і робочого стажу та... збільшив розмір максимальної величини бази нарахування єдиного соціального внеску (ЄСВ).

Про збільшення межі справляння ЄСВ

Отже, як було сказано, з 1 жовтня збільшено встановлений у п. 4 ст. 1 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 р. № 2464-VI (далі – Закон про ЄСВ) розмір максимальної величини бази нарахування ЄСВ. Відтепер максимальна сума доходу застрахованої особи, на яку нараховується ЄСВ, визначатиметься не 15-ма, а 17-ма розмірами прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Нагадаємо, що в 2011 р. розмір прожиткового мінімуму встановлює ст. 21 Закону України «Про державний бюджет України на 2011 рік» від 23.12.2010 р. № 2857-VI. Отже, протягом жовтня – листопада 2011 р. ЄСВ не нараховується лише на ті суми доходів застрахованих осіб, які перевищать 16745 грн, а в грудні – 17068 грн. (таблиця 1).

Таблиця 1. Динаміка зміни максимальної величини бази нарахування ЄСВ у 2011 р.

Солідарна система пенсійного страхування

Сьогодні названу систему адмініструє Пенсійний фонд України (ПФУ). Саме він акумулює страхові внески кожного страхувальника та застрахованої особи в системі та направляє їх на утримання пенсіонерів (на виплату пенсії за віком, з інвалідності, з втрати годувальника, допомоги на поховання пенсіонера).

Розмір пенсії у солідарній системі залежить винятково від двох показників:

1) розміру заробітної плати, з якої сплачувались страхові внески;

2) страхового стажу, протягом якого сплачувались страхові внески.

Солідарна система пенсійного страхування є системою пенсійних виплат, внески до якої сплачують усі працюючі громадяни та роботодавці. За рахунок цих коштів і виплачуються страхові пенсії та встановлюється мінімальний рівень пенсійних виплат.

Накопичувальна система пенсійного страхування

Названа система – це, власне, те, заради чого задумувалася пенсійна реформа. В економічно успішній країні ефективно працює будь-яка система пенсійного забезпечення. Проте варто лише з'явитися кризовим явищам, найуразливішим місцем стає бюджет ПФУ, дефіцит якого треба чимось заповнювати. А тут ще складна демографічна ситуація – населення країни стрімко старішає.

На думку законодавців, запровадження цієї системи, крім забезпечення коштами на існування численної «армії» пенсіонерів, має дати можливість громадянам накопичувати кошти на власну пенсію. Втім, цього доведеться почекати. Перерахування страхових внесків до накопичувальної системи пенсійного страхування почнеться лише з року, в якому буде ліквідовано дефіцит ПФУ. А, як відомо, дефіцит Пенсійного фонду – поняття різнотлумачне. До того ж учасниками накопичувальної системи пенсійного страхування зможуть стати лише обрані. Відповідно до п. 2 ст. 1 Закону № 3668, це особи, яким на день запровадження накопичувальної системи пенсійного страхування мине не більше 35 років і які підлягатимуть загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню за Законом № 1058.

Розглянемо, що треба зробити роботодавцеві, аби виконати вимоги Закону № 3668 про запровадження накопичувальної системи обов'язкового пенсійного страхування.

Майбутній розподіл працівників за віковою ознакою

У тому місяці року, коли почнеться перерахування страхових внесків до Накопичувального пенсійного фонду, треба буде розділити працівників на дві вікові категорії:

– перша – віком до 35 років;

– друга – віком більше 35 років.

Для тих працівників, які увійдуть до другої категорії, жодних змін у системі загальнообов'язкового пенсійного страхування не передбачається. Не планується для них і змін у розмірах відрахувань до Пенсійного фонду. Накопичувати на свою майбутню пенсію такі особи зможуть завдяки третьому рівню пенсійного страхування, тобто добровільно перераховуючи страхові внески до недержавних пенсійних фондів.

Фонд оплати праці (ФОП) працівників, що складуть першу вікову категорію, доведеться збільшити. Після впровадження накопичувальної системи їхні додаткові відрахування до Накопичувального пенсійного фонду поетапно збільшуватимуться. Проте розмір заробітної плати, яку видаватимуть на руки, зменшитись не повинен (п. 5 розділу II Закону № 3668).

Страхові внески до Накопичувального пенсійного фонду є складовою частиною ЄСВ. У п. 3 ст. 1 Закону № 3668 передбачене поетапне збільшення розміру таких страхових внесків. Так, у рік запровадження другого рівня пенсійного страхування учасники накопичувальної системи додатково перераховуватимуть 2 % бази нарахування ЄСВ, а кожного наступного року – у розмірі, збільшеному на 1 %, до досягнення 7 % і подальшої сплати в такому розмірі.

Проте ФОП дозволено збільшувати за рахунок зменшення нарахувань, визначених Законом про ЄСВ, тобто роботодавцю зменшать розмір ЄСВ до солідарної системи. Скажімо, для 15-го класу професійного ризику виробництва – з 37 % до 35 %, на початковий розмір внеску, який спрямовуватиметься до Накопичувального пенсійного фонду на персональні пенсійні рахунки працівників. І відповідно на ці 2 % роботодавець зобов'язаний буде підвищити зарплату працівникові, щоб потім утримати їх для перерахування у складі ЄСВ. До речі, оскільки ці 2 % є складовою ЄСВ, вони не оподатковуються ані ПДФО, ані ЄСВ, і є податковими витратами платника податку на прибуток.

Добровільне недержавне пенсійне страхування

Система недержавного пенсійного забезпечення (його третій рівень) створена для формування додаткових пенсійних накопичень за рахунок добровільних внесків фізичних осіб і роботодавців. Загалом законодавчо передбачено три шляхи її реалізації:

1) укладання пенсійних контрактів між адміністраторами пенсійних фондів і вкладниками таких фондів;

2) укладання договорів страхування довічної пенсії, страхування ризику настання інвалідності або смерті учасника фонду;

3) укладання договорів про відкриття пенсійних депозитних рахунків для накопичення пенсійних заощаджень у межах суми, визначеної для відшкодування вкладів Фондом гарантування вкладів фізичних осіб.

Збільшення пенсійного віку для жінок

Навколо цього аспекту пенсійної реформи вирували найсильніші пристрасті. Нагадаємо, Законом № 3668 внесено зміни до ст. 26 Закону № 1058, якими встановлено єдиний вік (60 років) як для чоловіків, так і для жінок, після досягнення якого і наявності страхового стажу не менше 15 років можна претендувати на отримання пенсії за віком. До набрання чинності Законом № 3668 право на пенсію за віком жінки мали після досягнення 55 років, а чоловіки – 60 років.

Пенсійний вік для жінок підвищуватиметься поступово: до досягнення 60 років право на пенсію за віком матимуть жінки 1961 року народження і старші після досягнення ними певного віку (таблиця 2).

Таблиця 2. Вік виходу на пенсію жінок залежно від дати народження

Вік виходу на пенсію

Дата народження

55 років

До 30.09.56 р. включно

55 років 6 місяців

З 01.10.56 р. по 31.03.57 р.

56 років

З 01.04.57 р. по 30.09.57 р.

56 років 6 місяців

З 01.10.57 р. по 31.03.58 р.

57 років

З 01.04.58 р. по 30.09.58 р.

57 років 6 місяців

З 01.10.58 р. по 31.03.59 р.

У разі коли жінки, які народилися до 31.12.61 р., все-таки вирішать вийти на пенсію пізніше, їм належатиме надбавка розміром 2,5 % за кожні шість місяців більш пізнього виходу на пенсію починаючи з 55 і до 60 років. До 01.01.2015 р. жінки, яким виповнилося 55 років, за наявності страхового стажу не менше 30 років і за умови звільнення з роботи, мають право дострокового виходу на пенсію. У цьому разі її розмір зменшується на 0,5 % за кожен місяць дострокового виходу на пенсію. Припустимо, жінка, яка народилася 01.05.59 р., вийде на пенсію достроково в 55 років, тобто на 3 роки раніше. Тоді вона втратить 18 % своєї пенсії. А якщо продовжить працювати до 60 років, то навпаки отримає 10 % надбавки.

Крім того, всім, хто після досягнення пенсійного віку вирішив працювати далі і одержувати пенсію з більш пізнього віку, пенсія буде призначена з урахуванням страхового стажу на день звернення і з підвищенням її розміру на:

– 0,5 % – за кожний повний місяць страхового стажу після досягнення пенсійного віку в разі відстрочки виходу на пенсію на строк до 60 місяців;

– 0,75 % – за кожний повний місяць страхового стажу після досягнення пенсійного віку в разі відстрочки виходу на пенсію на термін більше 60 місяців.

Зміни в законодавстві щодо зайнятості населення

Законом № 3668 внесено зміни до ст. 26 Закону України «Про зайнятість населення» від 01.03.91 р. № 803-XII. Відтепер особам, трудовий договір з якими розірвано з ініціативи власника або уповноваженого ним органу у зв'язку зі змінами в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідацією, реорганізацією, перепрофілюванням підприємств, установ та організацій, скороченням чисельності або штату працівників (тобто на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП), гарантується право на достроковий вихід на пенсію, якщо звільнення відбулося за півтора року до досягнення пенсійного віку, встановленого ст. 26 Закону № 1058 (тобто за півтора року до досягнення 60 років чоловіками і 55 – 60 років (за вищезазначеною схемою) – жінками), або віку, що дає право на призначення пенсії відповідно до Законів України «Про державну службу» від 16.12.93 р. № 3723-XII, «Про наукову і науково-технічну діяльність» від 13.12.91 р. № 1977-XII, «Про статус народного депутата України» від 17.11.92 р. № 2790-XII, «Про прокуратуру» від 05.11.91 р. № 1789-XII (за наявності відповідних умов).

Зміни у призначенні спеціальних пенсій

За нормами законів України «Про державну службу», «Про наукову і науково-технічну діяльність, «Про статус народного депутата України» та право на щомісячне довічне грошове утримання, відповідно до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 07.07.2010 р. № 2453-VI, з 01.10.2011 р. жінки матимуть право на пенсію після досягнення віку, передбаченого ст. 26 Закону № 1058, тобто пенсійний вік поступово збільшується з 55 до 60 років за розглянутою вище схемою (таблиця 2).

Вік виходу на пенсію або щомісячне довічне грошове утримання починаючи з 2013 р. для чоловіків поступово збільшуватиметься до 62 років за такою схемою:

60 років 6 місяців – тим, хто народився з 01.01.53 р. по 31.12.53 р.;

61 рік – тим, хто народився з 01.01.54 р. по 31.12.54 р.;

61 рік 6 місяців – тим, хто народився з 01.01.55 р. по 31.12.55 р.

У зв'язку зі збільшенням пенсійного віку змінено граничний вік перебування на державній службі (в органах місцевого самоврядування, на дипломатичній службі). Відтепер він становитиме 60 років для жінок і 62 роки для чоловіків (раніше відповідно 60 і 55 років). У виняткових випадках після закінчення граничного віку перебування на державній службі (в органах місцевого самоврядування, на дипломатичній службі) її працівники можуть бути залишені лише на посадах радників або консультантів за рішенням керівника відповідного державного органу.

Збільшення пенсійного віку стосуватиметься також жінок, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Відповідні зміни внесено до ст. 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.91 р. № 796-XII. Особам, що працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються зі зменшенням пенсійного віку, встановленого ст. 26 Закону № 1058. При цьому відповідне зниження пенсійного віку, передбачене названою статтею, застосовується також до завершення періоду збільшення віку виходу на пенсію до 01.01.2022 р.

Страховий стаж

Мінімальний страховий стаж, необхідний для призначення пенсії за віком, становить 15 років. Якщо страховий стаж менше, претендувати на отримання пенсії за віком особа не може, їй лишається розраховувати на інші види державної соціальної допомоги.

Для отримання пенсії з інвалідності розмір страхового стажу встановлено залежно від групи інвалідності та віку, в якому інвалід звернувся за пенсією. Наприклад, інваліду I групи віком до 25 років досить мати страховий стаж до одного року. А особі, що має III групу інвалідності і якій виповнилося 56 років, для призначення пенсії з інвалідності потрібен страховий стаж не менше 14 років. У разі коли інвалідність настала вже після досягнення пенсійного віку, для отримання відповідної такої пенсії потрібен страховий стаж не менше 15 років. Змінилася також тривалість спеціального страхового стажу, що дає право на пенсію за вислугою років для деяких категорій пенсіонерів. Приміром, для військовослужбовців передбачено поступове збільшення вислуги з 20 до 25 років, яке відбуватиметься до 2020 р.

Розрахунок пенсії

Для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 01.07.2000 р. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами в період до 01.01.2016 р., а також якщо страховий стаж після 01.07.2000 р. становить менше 60 місяців, для нарахування пенсії береться заробітна плата за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 01.07.2000 р. незалежно від перерв. З цього періоду, за бажанням пенсіонера, може бути виключений період (або періоди) тривалістю до 60 календарних місяців за умови, що їх сума не перевищує 10 % тривалості страхового стажу. Додатково можуть бути виключені періоди:

– строкової військової служби;

– навчання;

– догляду за інвалідом I групи або дитиною-інвалідом до 16 років;

– догляду за пенсіонером;

– догляду за дитиною до досягнення нею 3 років;

– період з 01.07.2000 р. по 01.01.2005 р.

Одним з найбільш спірних нововведень є те, що з 01.01.2012 р. для розрахунку пенсії береться середня заробітна плата по Україні не за один, а за три останні роки перед виходом на пенсію.

Водночас, крім індексації, передбачено підвищення пенсії у зв'язку зі збільшенням середньомісячної заробітної плати штатного працівника в Україні на коефіцієнт, який відповідає не менше ніж 20 % темпу такого зростання.

Перерахунок пенсій пенсіонерам, які працюють, проводитиметься з урахуванням не менше ніж 24 місяців страхового стажу після призначення (або попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Для перерахунку береться заробітна плата, на підставі якої нарахована пенсія.

Максимальний розмір пенсії відтепер обмежений 10-ма прожитковими мінімумами для осіб, які втратили працездатність. Це обмеження не стосується пенсіонерів, яким пенсія була призначена до 01.10.2011 р., проте індексація та інші види перерахунків їм не проводитимуться.

І наостанок зазначимо, що порядок виплати пенсії пенсіонерам, що працюють, встановлений Законом № 3668, не поширюється на тих пенсіонерів, яким призначена пенсія та які влаштувалися на роботу до набрання ним чинності. Наголошуємо: якщо внаслідок прийняття Закону № 3668 розмір пенсії зменшується, пенсія виплачуватиметься в раніше встановленому розмірі.

Ірина Сериця

Економіст

Всеукраїнська мережа ЛІГА:ЗАКОН

Додати коментар


Захисний код
Оновити

КОНВЕРТЕР ВАЛЮТ

+38 (0512) 58-15-19, +38 (0512) 58-31-16, +38(0512) 71-71-77 ednanya_com@mail.ru