На даний момент 256 гостей на сайті

Блокування банками операцій понад 5 тисяч і створення баз підозрілих клієнтів — позиція НБУ

e-mail Друк PDF

Проблем не буде в тих, хто пояснить причини своїх незвичних фінансових операцій та надасть документи на підтвердження

Новий Закон про фінансовий моніторинг вже встиг породити безліч чуток і міфів. Банки перестраховуються і часто чіпляються навіть до звичайних операцій клієнтів. Про те, як насправді буде працювати новий режим фінмоніторингу, в інтерв'ю "Мінфіну" розповіла перший заступник голови НБУ Катерина Рожкова.

Зокрема, вона вказала, що Закон про фінмоніторинг не передбачає створення "баз підозрілих клієнтів". Там є норма про обмін інформацією про клієнтів, яким відмовили в обслуговуванні. Якщо клієнт банку, чию ідентифікацію вже провели, робить звичайні операції, які відповідають його фінансовому становищу, то у банку немає приводу для занепокоєння. Але у банку може закономірно виникнути питання, якщо людина отримує зарплату, наприклад, 30-50 тис. грн і раптом на її рахунок надходить матеріальна допомога в кілька мільйонів. У такому разі банк запитає - звідки ці гроші, яка мета і суть операції. І якщо клієнт не може або відмовляється це пояснити, то банк має право відмовити йому в обслуговуванні. Банк відзначить клієнта як такого, який відмовився надати інформацію. У цьому випадку банк може обмінятися інформацією з іншими банками. Це право банку, але не обов'язок.

Також йдеться про клієнтів, які навмисно йдуть на порушення закону: надають недостовірну інформацію або їм відмовлено через високу категорію ризику, який банк не може на себе прийняти. Це також може бути людина із санкційного списку. Про таких клієнтів банки також мають право обмінятися інформацією.

Катерина Рожкова радить попереджати банк про те, що ви збираєтеся вчинити операцію на значну суму, приміром купити машину або нерухомість, і тому будуть проведені певні операції, як-от отримання позики від родичів. Посадовець запевняє: "Просто так банк нікого до списку сумнівних клієнтів не внесе. Якщо це сталося помилково, то потрібно просто зв'язатися з банком і прояснити ситуацію".

Пояснила К. Рожкова і встановлення Законом про фінмоніторинг умовного порогу в 5 тисяч грн. За її словами, це той поріг, який буде безболісним для більшості клієнтів і при цьому зупинить сумнівні операції. Операції понад 5 тисяч грн можна проводити зі свого банківського рахунку, за яким клієнт ідентифікований банком і ніяких проблем не буде. Плюс до всього, це обмеження не поширюється на комунальні та інші обов'язкові платежі. Вона додала: "Я сама проводжу з банками численні зустрічі і завжди кажу: тільки не здумайте зараз масово зупиняти платежі понад 5 тис. грн. Інакше ви просто дискредитуєте систему. За останні роки в рази збільшилися безготівкові платежі і це добре. Наше завдання зберегти цю тенденцію".

Торкнулася розмова і питання дій банку в разі виявлення підозрілої операції. Її банк зупиняє. Потім повідомляє Держфінмоніторинг. Така зупинка триває два дні. Потім Держфінмоніторинг за наявності підстав продовжує зупинку на 7 днів та повідомляє правоохоронні органи. Далі триває аналітична робота і перевірка клієнта. При необхідності вони можуть запросити додаткові документи. Протягом 30 днів має бути прийнято рішення або про продовження блокування, або про те, що операцію можна здійснити. За словами К. Рожкової, "Потрібно відповісти всього на два питання. Перший - хто робить платіж і на користь кого? Потрібно виключити операції на користь терористів, осіб, які перебувають під санкціями. В якості підтвердження можуть запитати паспорти, ідентифікаційні коди, інші документи. Одного паспорту не завжди достатньо, так як часто у людей можуть збігатися прізвища, імена та по-батькові. Друге питання - це суть операції. Потрібно зрозуміти, за що перераховуються гроші. Тут складніше. Наприклад, є контракт і клієнт платить за контрактом. Але ж можна побачити, що мільйони гривень передоплати перераховуються компанії, що створена 2 дні тому. Звичайно, банк поставить запитання. Він повинен переконатися, що це не легалізація, не корупція або переведення в готівку коштів".

Додати коментар


Захисний код
Оновити

+38 (0512) 58-15-19, +38 (0512) 58-31-16, +38(0512) 71-71-77 ednanya_com@mail.ru